Secara rasminya hari ini telah diumumkan bahawa Siti Nurhaliza Taruddin, 27 tahun akan berkahwin dengan Datuk Khalid Mohamed Jiwa, 47 tahun seorang ahli perniagaan.

Majlis pertunangan dan pernikahan akan berlangsung di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur pada 21 Ogos depan. Manakala majlis persandingan pula akan diadakan pada 28 Ogos di Kuala Lumpur Convention Centre(KLCC) dan 3 September di Kuala Lipis, Pahang. Satu perarakan berkuda telah dirancang khas untuk para peminat Siti pada petang 28 Ogos di KLCC. Kebetulan pada 28 Ogos itu adalah ulangtahun perkahwinan ibubapa Siti yang ke 38.

Dato' Raja Shah Reza telah dipilih untuk merancang dan mengendalikan majlis istimewa ini. Beliau telah diamanahkan untuk menjayakan majlis berkonsep perkahwinan taman bagi upacara di KLCC. Manakala hantaran dan pakaian pula akan berkonsepkan sulaman tekad dan songket tradisional. Seramai lima orang pereka fesyen iaitu Radzwan Radzwil, Micheal Ong, Khoon Hooi, Embun dan Anna Avanti telah terpilih untuk menzahirkan pakaian perkahwinan Siti. Manakala jurumekap artis Nurul Shukur dan Mia pula bertanggungjawab untuk menyolek Siti pada hari yang bersejarah itu.

Menurut Siti, dia mula rapat dengan Datuk Khalid semenjak sekembalinya dari konsert di Royal Albert Hall, London. Perkara utama yang menyebabkan Siti terpaut hati dengan Datuk Khalid ialah sikap kasih sayang beliau pada anak-anak. Datuk Khalid mempunyai 4 orang anak hasil perkongsian hidup dengan bekas isteri beliau Tengku Zawyah Tengku Izham, iaitu yang sulong Mohd Anas Zawari berumur 19 tahun, Mohd Adib 16 tahun, Mohd Asraf 14 tahun dan yang bongsu Mohd Azif 8 tahun. Kesemua mereka berada di Kuala Lumpur kecuali Mohd Anas sedang menuntut di Australia.

Datuk Khalid pula berkata dia terpikat pada Siti kerana Siti mempunyai beberapa keistimewaan tersendiri tetapi enggan menjelaskannya dengan lebih lanjut. Beliau juga menafikan cerita tentang cincin bernilai RM500,000 dan majlis perkahwinan yang menelan belanja RM5 juta. Walaubagaimanapun menurut Datuk Khalid, majlis tersebut akan diadakan dengan sederhana tetapi meriah.

Wang hantaran untuk Siti tidak dalam bentuk wang tunai tetapi akan diberi dalam bentuk barang kemas. Walaupun nilainya tidak pula dinyatakan tetapi dianggarkan dalam lingkungan RM500,000.

Berikut adalah cerita yang tersiar di akhbar;

The Star
Siti Nurhaliza to marry Datuk K on Aug 21
mStar
Siti - Datuk K bernikah 21 Ogos.
Sekitar sidang akhbar Datuk K - Siti Nurhaliza
Asraf Khalid: Kak Siti sopan
'Datuk K inginkan majlis sederhana, tapi meriah'
NST
Siti and Datuk K to wed on Aug 21
Princess of Pop's regal wedding
Worst-kept secret still interests Press
The Sun
The most anticipated wedding of the year
The Malay Mail
Siti and Datuk K announce wedding date
The Malay Mail broke the news
Bernama
Siti Accepts Datuk K After 'Indication'
Harian Metro
Empat anak restu pilihan pilihan
Pantun bapa Siti Nurhaliza

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 17.7.06

1 Responses to Siti Nurhaliza dan Datuk Khalid

  1. Unknown Says:

  2. I am genuinely grateful to the holder of this website who has shared this impressive article at here. craigslist orange county

     

Post a Comment

Subscribe here