Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan baru-baru ini kenaikan harga petrol kepada RM2.70 seliter dan diesel kepada RM2.58 seliter. Bagi meringankan beban rakyat berikutan kenaikan harga minyak ini pemilik kereta yang berkuasa enjin sehingga 2,000cc, serta pikap, trak dan jip sehingga 2,500cc, akan mendapat rebet RM625 bagi setiap kenderaan manakala motosikal 250cc akan menerima RM150.

RM625 & RM150

Pada asalnya rebet ini akan hanya mula dibayar pada 1 Julai 2008 tetapi telah diawal kepada hari Sabtu ini 14 Jun 2008. Tuntutan rebet tunai minyak ini boleh dibuat di mana-mana pejabat pos. Semua pejabat pos beroperasi dari 8.30 pagi hingga 5 petang dari Isnin hingga Sabtu kecuali di Kedah, Kelantan dan Terengganu berikutan Jumaat merupakan cuti hujung minggu. Pejabat pos ditutup pada Sabtu pertama setiap bulan dan juga pada cuti umum.

Berikut adalah prosedur untuk menuntut rebet tunai minyak tersebut;

  1. 1. Membawa kad pengenalan atau MyKad atau kad pengenalan polis/tentera.

  2. 2. Pemilik asal kenderaan sahaja.

  3. 3. Maksimum lima kenderaan persendirian bagi setiap pemilik.

  4. 4. Mengisi butiran seperti nama penuh, nombor kad pengenalan dan nombor pendaftaran kenderaan pada borang yang terdapat di pejabat pos.

  5. 5. Mengisi borang berasingan bagi setiap kenderaan.

  6. 6. Pos Malaysia akan mengesahkan butiran dengan sistem pangkalan data Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk menentukan kelayakan rebet tunai.

  7. 7. Pihak ketiga tidak dibenarkan membuat tuntutan bagi pihak pemilik kenderaan.

Selain membuat bayaran tuntutan secara tunai, Pos Malaysia juga menyediakan kemudahan bayaran rebet tunai menerusi kiriman wang.

Bagi mendapatkan bayaran melalui kiriman wang, pemilik kenderaan perlu melakukan prosedur yang sama dan juga menulis alamat tetap atau alamat surat menyurat serta nombor telefon untuk dihubungi pada borang yang sama. Borang ini hendaklah dimasukkan ke dalam kotak yang disediakan di pejabat pos.

Tempoh masa penerimaan bayaran kiriman wang melalui pos ini adalah lebih kurang tujuh hari. Kiriman wang ini boleh ditunaikan oleh pemilik kenderaan di pejabat pos atau memasukkannya ke dalam akaun bank persendirian.

Bagi tempoh Fasa 1, pemilik kenderaan yang telah membeli atau memperbaharui cukai jalan dari 1 April hingga 31 Mei tahun ini boleh membuat tuntutan mulai Sabtu ini sehingga 31 Mac tahun depan.

Bagi Fasa 2, pemilik kenderaan yang membeli atau memperbaharui cukai jalan dari 1 Jun tahun ini sehingga 31 Mac, 2009, boleh membuat tuntutan bagi rebet tunai di semua pejabat pos mulai 1 Julai.

Maklumat yang lebih terperinci mengenai tuntutan subsidi rebet tunai dan borang tuntutan rebet tunai ini boleh didapati di laman web Pos Malaysia.

Mampukankah rebet RM625 dan RM150 ini menampung bebanan rakyat dengan kenaikan petrol sebanyak 41% dan diesel 63% ?

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 13.6.08

8 comments

  1. syia Says:
  2. ayah syia esk nk beratur dkt pejabat POS :)

     
  3. Azhad Says:
  4. Jom...

     
  5. Anonymous Says:
  6. Salam,

    Terima kasih atas info yang berguna ni:p

    Nampaknya, saya kena tunggu 1 Julai lah...baru boleh claim ;)

     
  7. Azhad Says:
  8. Sama2 oktant.

     
  9. saya hidupkan rdtx awal januari 2008. leh claim jugak ke?

     
  10. Azhad Says:
  11. Maaf tak boleh.

     
  12. Anonymous Says:
  13. time kasih atas info ni. kalu nak diikutkan mmng la tak cukup tp kira bagus la drpd tak dpt langsung...ini bukan perkara mesti pd kerajaan....cuba membantu....

     
  14. Angel17 Says:
  15. Continue to share this kind of blog. Very informative. https://www.firstchantztrees.com

     

Post a Comment

Subscribe here