Tahun Melawat Malaysia 2007 akan dirasmikan pada hari ini oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu majlis yang penuh gilang-gemilang di Taman Tasik Titiwangsa. Ini seiring dengan sambutan ulangtahun kemerdekaan negara Malaysia yang ke 50 atau sambutan jubli emas tahun ini.

Berbagai aktiviti dan acara telah dirancang sepanjang tahun ini dengan harapan dapat menarik seramai mungkin pelancong ke Malaysia. Kemasukan pelancong ini dapat diterjemahkan dengan wang yang dibelanjakan oleh mereka di sini dan seterus memberi sumbangan dalam ekonomi negara.

Dijangka seramai 20.1 juta pelancong akan mengunjungi Malaysia termasuk 1.7 juta yang bakal datang menyaksikan Pesta Flora yang bermula dari 20 Januari sehingga 4 Februari ini. Tetamu negara Malaysia ini dijangka akan berbelanja sebanyak RM45 bilion semasa berada di sini.

Di samping itu diharap mereka yang merancang untuk melancong ke luar negara akan melancong di dalam negara sendiri kerana sebenarnya ada banyak tempat-tempat yang menarik di sini. Pengaliran wang keluar juga dapat dikurangkan.


Technorati Tags: , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 6.1.07

0 comments

Post a Comment

Subscribe here