Akademi Al-Quran musim ketiga (AQ3) akan sampai ke penghujungnya pada hari Khamis ini, 19 Jun 2008. Empat orang peserta akan bersaing merebut gelaran juara AQ3 mengikuti jejak juara terdahulu Abdullah Fahmi dan Anuar Hashim. Peserta akhir AQ3 kali ini adalah Ahmad Tarmizi Abd. Rahman, Mohd. Fakhrul Radhi Khamarudin, Sharifah Khasif Fadzilah Syed Mohd. Badiuzzaman dan Syamsul Abu Hassan Al- Shaari.

Logo Akademi Al Quran AQProgram Akademi Al -Quran (AQ) telah meyaksikan maklum balas dan kepekaan masyarakat terhadap ilmu agama itu semakin bercambah. Sedikit sebanyak ia kembali bernyawa kerana semakin ramai yang mula menunjukkan minat untuk belajar perihal pengajian itu. Tambahnya lagi, peluang pekerjaan juga kian terbuka kepada peserta yang pernah menyertai AQ.

Program AQ juga telah menimbulkan minat dan kesedaran masyarakat kita untuk mempelajari ilmu agama dalam hafazan al-Quran. Secara tidak langsung, guru-guru agama juga sudah mula dicari semata-mata melengkapkan keinginan syurgawi mereka. AQ juga banyak membuka jalan kepada bekas peserta terdahulu daripada segi mendapat peluang menjawat jawatan di beberapa sektor pekerjaan. Ada yang menjadi pensyarah, ada yang bekerja di JAKIM dan ada juga yang menjawat jawatan sebagai Pengarah Tabung Haji bahagian Masjid di syarikat itu.

TV9 sebagai stesen yang merintis program realiti berasaskan agama akan berusaha untuk memastikan bakat-bakat yang diasah menerusi AQ tidak tercicir daripada mendapat perhatian masyarakat. Apa lagi stesen berkenaan menyifatkan AQ merupakan platform terbaik untuk membudayakan bacaan kitab suci Al-Quran, khususnya di kalangan generasi muda.

Peserta akhir AQ3TV9 akan melipatgandakan usaha untuk mempromosikan bakat-bakat AQ agar mereka boleh menjadi ikon muda yang disegani ramai. Jika pemenang rancangan realiti lain berjaya di luar sana selepas tamat pengajian mereka, begitu juga dengan peserta AQ. Mereka yakin, usaha dan pendekatan promosi yang baik akan membantu memperkenalkan bakat-bakat AQ ke peringkat yang lebih luas. Antara pendekatan yang dijangka paling efektif untuk mempromosikan qari dan qariah yang dilahirkan menerusi AQ ialah menerusi sesi jelajah Perkampungan Islam Hadhari yang dianjurkan stesen berkenaan.

AQ yang kini memasuki musim ketiga penerbitannya sudah membuktikan kemampuannya menarik perhatian khalayak televisyen. AQ yang diterbitkan oleh stesen yang berbangga dengan slogannya, Dekat Di Hati sehingga kini itu berjaya mencatat jumlah penonton sehingga 700,000 penonton setiap kali bersiaran.

Musim pertama dan kedua AQ sangat berbeza dengan musim AQ kali ini kerana setiap peserta akan memperdengarkan ayat-ayat suci (surah) Al-Quran secara ‘back to back’, di mana mereka membaca ayat yang sama tetapi dengan cara yang berbeza mengikut ilmu tajwid, qiraat dan taranum yang ditekankan.

Musim ketiga ini masih mengekalkan juri yang sama seperti musim lepas. Mereka terdiri daripada Ustaz Zambri Mohd Zainuddin (juri tajwid), Ustaz Nazri Abdullah (juri Qiraat) dan Ustaz Radzi Kamarul Hailan (taranum dan lagu).
Farrah Adeeba Mohamed Ashraff dan Abu Talib Husin akan bertindak sebagai pengacara.

Pemenang utama AQ3 akan memenangi sebuah kereta Proton Saga BML, piala kristal berbentuk Al-Quran serta wang tunai berjumlah RM30,000. Keputusan Akademi Al-Quran terletak 100 peratus di tangan pihak juri.

Akademi Al-Quran 3 peringkat akhir akan berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 19 Jun 2008 ini dan akan disiarkan secara langsung oleh TV9 mulai pukul 8.30 malam.

Technorati Tags: , , , ,

Zemanta Pixie

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 17.6.08

0 comments

Post a Comment

Subscribe here