Pada hari Sabtu ini 28 Mac 2009 seluruh manusia di bumi ini layak untuk mengundi dan diseru untuk mengundi untuk memilih samada bumi atau pemanasan global. Ini merupakan lakaran pertama sejarah, seluruh umat sejagat di semua peringkat umur, kerakyatan, bangsa, latarbelakang mempunyai peluang untuk menggunakan suis lampu sebagai undi mereka. Memadamkan lampu adalah undi kepada bumi manakala membiarkan lampu menyala adalah undi kepada pemanasan global.

Kempen ini dipelopori oleh World Wide Fund For Nature (WWF) Australia dan akhbar Sydney Morning Herald pada 2007 di Bandaraya Sydney yang mana mendapat sokongan dari 2,100 syarikat dan menyaksikan 2.2 juta orang memadam lampu yang membawa kepada penjimatan tenaga sebanyak 10.2% dari kegunaan pada kadar biasa. Pada tahun 2008 kempen ini telah mendapat sokongan penduduk dunia yang lain dan menyaksikan sokongan penyertaan lebih 50 juta orang di lebih 370 bandar dari 35 negara.

Melalui kempen ini, orang ramai diminta memadamkan suis lampu atau kelengkapan elektrik yang lain bagi tempoh sejam. Ini bertujuan meningkatkan kesedaran perlunya tindakan segera diambil dalam menghadapi perubahan iklim dunia.

Pada tahun ini penganjur Earth Hour 2009 mengajak penduduk dunia mengundi bumi bagi mencapai sasaran satu bilion undi yang akan dibentangkan kepada pemimpin dunia di Persidangan Perubahan Iklim Global (Global Climate Change Conference), di Copenhagen, Denmark, tidak lama lagi. Persidangan itu bakal menentukan polisi kerajaan untuk bertindak terhadap ancaman pemanasan global menggantikan Protokol Kyoto.

Inilah peluang bagi penduduk dunia menyatakan suara hati mereka. Undi yang diberi kepada bumi adalah seruan kepada penduduk dunia melakukan sesuatu demi menjamin masa depan planet ini. Mengikut laporan yang dikeluarkan WWF tahun lalu, kesan pemanasan global sekarang lebih cepat berkembang daripada apa yang diramal kumpulan saintis terkemuka dunia.

Kempen 60 Earth Hour : Vote For Earth buat pertama kalinya diperkenalkan di Malaysia pada tahun ini. Mereka yang bercadang untuk turut serta memadamkan lampu dijemput untuk membuat pendaftaran di laman web Earth Hour Malaysia. Pendaftaran ini akan membantu pihak WWF mengira jumlah undi untuk Bumi.

Setakat ini, 1,189 bandar raya dan bandar di 80 negara memberi komitmen untuk menyertai kempen ini. Sementara itu, pengurus kanan perhubungan korporat Tabung Alam Sekitar Sedunia-Malaysia (WWF-Malaysia) S. Devan berkata lebih 100 perbadanan dan beribu-ribu isi rumah di Malaysia telah berikrar akan menyertai kempen ini juga.

Di antara bangunan dan tempat yang telah memberi makluman akan memadamkan lampu yang tidak penting selama sejam dari 8.30 malam hingga 9.30 malam pada 28 Mac ini adalah KL Sentral, Menara Berkembar Petronas, Putrajaya, Angkasapuri, Bangunan Sultan Abdul Samad, Menara Kuala Lumpur, Jambatan Pulau Pinang, Sunway Intergrate Resort , Mid Valley Megamall, Bangunan DBKL dan Dataran Merdeka.

Rangkaian Radio Media Prima yang terdiri daripada Hot FM, Fly FM dan One FM turut menyumbangkan inisiatif untuk kempen Earth Hour ini. Ketiga-tiga stesen ini mengambil langkah untuk menghentikan siaran selama sejam dalam tempoh kempen tersebut.
8TV juga telah mengambil keputusan untuk mematikan waktu siaran perdana mereka pada 28 Mac 2009 nanti dari jam 8.30 hingga 9.30 malam supaya dapat memberikan impak yang lebih besar kepada masyarakat. Ini sekaligus menjadikan 8TV sebagai stesen televisyen pertama yang mengambil tindakan sedemikian.

Kempen Earth Hour ini juga akan berlangsung di beberapa lokasi dengan pelbagai aktiviti telah pun diatur. Di antaranya di Capital Square, Sunway Pyramid, Dataran Merdeka, Sunrise Mont Kiara, Starhill Gallery, IOI Group, Island Plaza, Green Heights Mall, Starbuck dan I-City.

Semoga kempen Earth Hour ini akan memberi kesan lebih daripada setakat satu jam itu sahaja. Bermula daripada sini diharap akan tercetus kesedaran di kalangan masyarakat bahawa kita perlu prihatin dengan keadaan bumi sekarang. Kehidupan seharian bolehlah dilalui dengan mengelak daripada membuat sesuatu yang mengancam bumi. Ini termasuklah usaha kitar semula perlu dilaksanakan dengan lebih menyeluruh dan bersungguh-sungguh oleh semua pihak.

Sign up for Earth Hour

Maklumat lanjut tentang Earth Hour 2009 dan cara untuk menyertainya boleh didapati dengan melayari www.earthhour.org/malaysia.
Technorati Tags: , , , ,
Reblog this post [with Zemanta]

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 26.3.09

4 comments

  1. Anonymous Says:
  2. yes, let's support earth hour 2009

    Heartburn Acid Reflux Cure

     
  3. asrafsani Says:
  4. Salam,
    Saya berpeluang merakamkan gambar Earth Hour dari atas KL Tower.
    Boleh view di blog saya.
    Asrafsani

     
  5. Unknown Says:
  6. baguslah ada kempen earth hour.
    tapi jangan pulak prihatin hanya sejam. lagi 23 jam?...

     
  7. Angel17 Says:
  8. Wonderful blog. Thank you for sharing. www.endlessmediasolutions.com/search-engine-optimization

     

Post a Comment

Subscribe here