Pada hujung minggu yang lepas aku telah pergi ke Jomheboh di Shah Alam. Ini merupakan kali pertama aku mengunjungi Jomheboh maupun Sureheboh dahulu. Kalau tidak kerana desakan dan pujukan anakku pasti aku lebih suka menghabiskan masa hujung minggu bersantai di rumah sahaja. Anakku beriya-iya hendak pergi kerana telah terpengaruh dengan iklan dan promosi yang ditayangkan tanpa henti di kaca televisyen.

Baru-baru ini aku telah pergi menonton filem Cinta, itupun setelah dipujuk oleh isteriku yang juga terpengaruh dengan iklan dan promosi tanpa henti filem ini di televisyen. Begitu kuat kuasa televisyen sehingga mampu menyelinap kefikiran kanak-kanak dan orang dewasa serta menpengaruhi keputusan yang dibuat.

Malah ada sebahagian daripada kita yang mengatur perjalanan kehidupan harian dengan berpandukan siaran televisyen. Ada kerja yang tertangguh kerana hendak menonton dulu, ada jemputan tidak dapat dipenuhi kerana bertembung dengan rancangan kegemaran. Malah tidak dinafikan ada yang lalai dalam memenuhi tanggungjawab masing-masing hanya kerana menonton televisyen.

Semua rumah sekarang mempunyai televisyen tetapi jangan terkejut jika aku katakan bahawa ada orang yang langsung tidak mempunyainya di rumah. Cuba bayangkan jika rumah anda tidak ada televisyen? Bayangkan juga masa tambahan yang anda ada jika tidak asyik menonton? Fikirkanlah........

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 19.12.06

2 comments

  1. Anonymous Says:
  2. huhuhu...pas stpm nie baru bleh tgk tv...

     
  3. Azhad Says:
  4. Tak pe, asalkan tv tidak mengawal kehidupan kita.

     

Post a Comment

Subscribe here