Di akhbar Utusan Malaysia bertarikh 29 November 2006 telah tersiar berita tentang seorang lelaki berusia 57 tahun ditahan reman bagi membantu siasatan kes panggilan dan penghantaran khidmat pesanan ringkas (sms) berhubung ancaman bom di bangunan mahkamah Kota Bharu.

Person91 telah bertanya kepada saya samada saya ada membaca berita tersebut dan apakah komen saya tentang perkara ini. Laporan berita ini boleh di baca di Utusan Malaysia.

Pada pendapat saya, setiap tindakan yang dilakukan oleh manusia pasti mempunyai sebab dan niat yang tertentu. Walaupun ada ketikanya sebab dan niat itu tidak jelas. Tambahan lagi setiap tindakan kita pasti juga dipengaruhi oleh cara kita berfikir dan emosi kita ketika itu. Ilmu dan pengalaman juga memainkan peranan.

Selalu juga kita dengar sebelum sesuatu keputusan dilaksanakan, pertanyaan akan timbul,'Apa nanti orang kata?'. Sepatutnya kita menimbangkan apa agama Islam kata dan apa undang-undang kata, halalke, haramke, bolehke atau dilarang?

Oleh itu perkara utama yang perlu difikirkan samada betul atau salah sesuatu perbuatan itu hendaklah berlandaskan hukum agama Islam dan undang-undang yang ada. Bila hendak membuat sesuatu itu jangan terburu-buru tetapi renungkan sejenak apakah akibatnya jika kita melaksanakannya.

Technorati Tags: , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 13.12.06

2 comments

  1. Budiey Says:
  2. macam-macam orang buat untuk masuk mahkamah...

    cerita ni memang mengajar kita supaya berhati-hati hantar sms.

    Macam berblog... kena hati-hati jugak kan?

     
  3. Azhad Says:
  4. Kita memang patut bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan termasuklah apa yang ditulis dalam blog.

     

Post a Comment

Subscribe here