Pada 13 Julai 2007 yang lalu sebuah helikopter Nuri atau Sikorsky S-61 ataupun H-3 Sea King kepunyaan Tentera Udara DiRaja Malaysia telah hilang semasa dalam penerbangan dari Pangkalan TUDM Sungai Besi ke Kuantan. Lima hari kemudian pesawat Nuri itu telah dijumpai bersama-sama dengan kesemua anggota TUDM yang turut terkorban dalam nahas tersebut.
Helikopter Nuri
Foto : Berita Harian

Kapten(U) Nor Azlan Termuzi 29 tahun, Kapten(U) Nor Intan Asykeen Mohd Arof 27 tahun, Sarjan Udara Khusnizaim Ariffin 34 tahun, Sarjan Udara Mohd Azmie Md Yassin 35 tahun, Laskar Udara Kanan Saifulizam Alias 28 tahun dan Laskar Udara Kanan Muhammad Ridzuan Ahmad 27 tahun telah pun selamat dikebumikan di kampung halaman masing-masing. Semenjak pesawat Nuri ini digunakan oleh TUDM dari tahun 1968 sebanyak 18 kemalangan yang dilaporkan dengan mengorbankan seramai 101 orang.

Kaum keluarga dan sahabat handai kepada 6 anggota yang terkorban tentu merasa kehilangan dengan pemergian secara mengejut ini. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya. Saya sendiri pernah mengalaminya apabila seorang daripada adik saya telah terkorban dalam satu kemalangan kapalterbang. Begitu juga pengalaman dengan laporan berita yang kurang tepat oleh pihak media semasa peristiwa itu juga telah kami alami.

Setiap yang hidup pasti akan mati, kita yang masih bernyawa ini juga akan menyusul mereka yang terdahulu. Segala tentang mereka yang telah mengadap yang maha Esa ini akan tinggal kenangan dan satu lipatan sejarah kehidupan kepada yang masih hidup. Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya dan yakinlah dengan ketentuanNya.

Technorati Tags: , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 24.7.07

1 Responses to Kemalangan Nuri

  1. congratulations!!! You have a pretty good blog!

     

Post a Comment

Subscribe here