Seorang lagi kanak-kanak telah dibunuh ketika masyarakat masih menanti tertangkapnya pembunuh Nurin Jazlin Jazimin. Kejadian yang berlaku pada pukul 4 petang di Taman Perangsang. Kapar, Selangor Darul Ehsan telah menyaksikan Mohamad Khairulnizam Riza Azmi yang baru berumur 7 tahun mati dibunuh di sebuah rumah kosong dua tingkat di belakang rumahnya.

Pelajar tahun satu Sekolah Kebangsaan Abdul Samad, Kapar ini telah ditemui dalam keadaan tertiarap berlumuran darah di dalam bilik tidur utama di tingkat atas rumah kosong tersebut dengan kesan tikaman menggunakan serpihan kaca tingkap di perut, di pipi kanan dan di bahagian belakang badannya. Mohamad Khairulnizam dipercayai telah meninggal dunia di tempat kejadian akibat perdarahan teruk akibat luka tikaman berkenaan.

ditikam di perut, pipi dan belakang badan

Seorang pelajar tingkatan tiga sebuah sekolah agama di Hulu Langat telah ditangkap dan ditahan reman oleh pihak polis berhubung kes ini. Difahamkan perkara ini bermula apabila remaja berumur 15 tahun itu tidak berpuas hati dengan mangsa yang baru dua minggu berpindah ke kawasan tersebut sering mengganggu ayam belanda peliharaannya.

Remaja berumur 15 tahun itu bersama seorang lagi rakannya yang berumur 16 tahun telah mengajak Mohamad Khairulnizam dan seorang lagi kanak-kanak yang sebaya Kharulnizam untuk bermain mercun di rumah kosong dua tingkat itu. Setiba di rumah kosong itu Mohamad Khairulnizam dan rakannya telah diikat dengan tali tetapi rakan Khairulnizam berjaya melepaskan diri dan memberitahu jiran berdekatan. Remaja yang berumur 16 tahun masih dicari oleh pihak polis.

Jenazah Mohamad Khairulnizam Riza Azmi telahpun selamat dikebumikan selepas dibedah siasat di Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang. Ketika kejadian itu nenek Mohamad Khairulnizam, Normaimun Mohamad, 59 tahun dan ibunya Noraliza Abdul Yazid, 40 tahun berada di rumah. Manakala bapa Mohamad Khairulnizam, Riza Azmi Ramli, 35 tahun bekerja sebagai pemandu lori kontena.

Sudah tentu yang menjadi persoalannya ialah bagaimana seorang remaja 15 tahun tergamak dan boleh bertindak mengikat dan menikam beberapa kali seorang kanak-kanak yang berumur 7 tahun semata-mata kerana ayam belandanya diganggu? Menurut penganalisis jenayah, Kamal Affandi Hashim seseorang kanak-kanak atau remaja itu boleh dikesan mempunyai masalah apabila dia mempunyai semua atau sebahagian dari 3 sikap yang ketara.

Pertama, suka mendera, mencedera atau membunuh binatang peliharaan. Kedua, suka bermain dengan api dan membakar benda. Akhirnya yang ketiga, sering kencing malam walaupun pada peringkat umur yang sudah boleh mengawal waktu buang air. Kanak-kanak atau remaja yang didapati mempunyai walaupun satu daripada tanda ini patut diberi perhatian dan rawatan oleh ibubapa. Mencegah itu lebih baik dan berkesan dari mengatasi kejadian buruk yang telah terjadi.

Terkini : Remaja yang berumur 15 tahun tersebut telah didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan di Mahkamah Juvana atas tuduhan menyebabkan kematian Mohd Khairul Nizam Riza Azmi, 7 tahun. Dia mengaku tidak bersalah dan meminta dibicarakan, kesnya akan disebut semula pada 13 Disember 2007. Pihak polis mengesahkan sebelum ini remaja berkenaan telah cuba mengelirukan polis dengan memberitahu wujudnya suspek kedua.

, , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 22.10.07

2 comments

  1. Anonymous Says:
  2. Teruknya... Masyarakat sekarang sakit lar!

     
  3. ady Says:
  4. saya nak tahu lebih lanjut la ttg pembunuhan intan yusniza..pngacara kanak-kanak dlu..ada info tak tntnag kes ni??

     

Post a Comment

Subscribe here