Nurin Alert yang cuba diwujudkan oleh beberapa orang yang perihatin termasuk pakcik Nurin Jazlin, Jasni telah mula mendapat perhatian. Nurin Alert yang mengambil contoh daripada kejayaan Amber Alert diharap dapat membantu kes kehilangan dan penculikan kanak-kanak di Malaysia. Setakat ini Nurin Alert masih lagi dalam peringkat perancangan dan sokongan semua pihak diperlukan untuk menjadikannya satu kenyataan.

Pada hari Jumaat 19 Oktober 2007 yang lalu akhbar The Star telah melaporkan tentang rancangan untuk mengadakan Nurin Alert di bawah tajuk; Uncle comes up with Nurin Alert. Antara lain ianya menyebut pertemuan dengan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan kertas kerja yang dipinta oleh beliau. Penglibatan beberapa blogger seperti Nuraina A. Samad, Tembam dan Nik Faris juga disebut di samping sokongan yang diberi oleh Kamal Affandi Hashim dari Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, pengarah Pelindung dan Penyelamat Kanak-kanak, Madeline Yong dan Abang Ariffin Abang Bohan seorang peguam.

Citizens for Nurin Alert

Diharap pihak media massa akan terus membantu memberi kesedaran tentang usaha untuk menjadikan Nurin Alert ini satu kenyataan. Begitu juga dengan para blogger dan masyarakat umum patut sama-sama mencanangkan dan memberi sokongan kepada Nurin Alert ini. Sementara itu penganalisa jenayah, Kamal Affandi Hashim telah memberi maksud kepada perkataan NURIN iaitu Nationwide Urgent Response Information Network. Laman blog Tembam, Nuraina, RockyBru dan Jasni pula masih terus bercerita tentang usaha mewujudkan Nurin Alert ini.

Hari ini rancangan Wanita Hari Ini di TV3 telah menjemput Nuraina A. Samad seorang penulis blog, Jasni Abdul Jalil bapa saudara Nurin Jazlin dan Kamal Affandi Hashim dari Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia sebagai tetamu untuk menjelaskan lebih lanjut tentang cadangan mewujudkan Nurin Alert. Diharap ini akan dapat memberi kesan yang positif kepada usaha menjadikan Nurin Alert satu kenyataan.

Jika anda berminat untuk menghulurkan sebarang jenis bantuan atau memberi sokongan kepada Nurin Alert sila sertai "Citizens for Nurin Alert" dengan menghantar email kepada sos@nurinalert.org.

, , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 23.10.07

4 comments

  1. Anonymous Says:
  2. salam..selamat hari raya :D singgah menyinggah..tak datang rumah..dtg beraya kat blog je :D

     
  3. Anonymous Says:
  4. I think that the police must work more harder, if not, all of citizens of Malaysia will be in threat!

     
  5. Anonymous Says:
  6. Alhamdullilah Azhad! Kita berdoa moga Nurin Alert menjadi kenyataan. Blog on bro!

     
  7. Azhad Says:
  8. vangardx,
    salam... terima kasih.

    doubledt,
    yes and the public also must involve with crime prevention efforts.

    tembam,
    Amin... InsyaAllah semuanya akan berjaya.

     

Post a Comment

Subscribe here