Kanak-kanak perempuan Rekha Abdullah yang berumur 10 tahun yang hilang pada hari Isnin lepas telah dijumpai semula semalam. Pelajar tahun 4 Sekolah Kebangsaan (Perempuan) Island, Jalan Larut, Pulau Pinang telah hilang semasa pergi ke pasar malam untuk membeli VCD pada pukul 9.00 malam. Rekha telah pergi ke pasar malam yang terletak berhampiran rumahnya di Kampung Kolam berseorangan bersama wang RM5.00.

RekhaMenurut bapa tiri Rekha, Ahamad Omar anak tirinya telah ditemui berhampiran Masjid Kapitan Keling, di Lebuh Chulia malam semalam oleh sepasang suami isteri yang juga kenalannya. Ketika itu mangsa berkemeja T dan berseluar pendek coklat muda berbanding semasa dia hilang memakai kemeja T dan berseluar pendek putih.

Rekha mendakwa dia dikurung di rumah pangsa di Farlim oleh seorang wanita. Semasa disitu dia telah diberi makan dan minum serta pakaian. Rekha juga berkata wanita itu ada memukulnya semasa dikurung. Kemungkinan setelah menyedari usaha mencari Rekha telah dimulakan, wanita itu telah membawa Rekha ke sebuah hentian bas yang berhampiran dan mengarahkannya menaiki bas balik ke rumah.
\
RekhaPolis Pulau Pinang, Datuk Koh Hong Sun berkata pihak polis telah menghantar Rekha ke Hospital Pulau Pinang untuk pemeriksaan. Siasatan akan dilakukan mengikut Seksyen 363 Kanun Keseksaan atas jenayah menculik. Pihak polis akan mengambil keterangan daripada Rekha dan keluarganya apabila mereka dalam tenang nanti.

Cerita lanjut boleh dibaca sebagaimana yang dilaporkan oleh Bernama, Utusan dan Berita Harian.

Syukur alhamdullilah Rekha telah berjaya ditemui semula hanya beberapa hari selepas dia hilang. Kebimbangan masyarakat kemungkinan berulangnya kes Nurin memang patut diberi perhatian. Wanita yang menculik Rekha ini pasti bimbang akan dikesan apabila adanya liputan meluas dan usaha yang dilakukan untuk mencari kanak-kanak itu. Ini jelas menunjukkan satu sistem yang teratur untuk menghebah dan mencari kanak-kanak yang hilang perlu dilaksanakan. Nurin Alert adalah sistem itu dan kita perlulah sama-sama menyokong usaha kearah menjadikannya satu kenyataan.

Terkini :
Pihak polis telah mengesahkan bahawa dakwaan Rekha Abdullah bahawa dirinya diculik dan dikurung oleh seorang wanita hanyalah rekaan kanak-kanak tersebut. Wanita tersebut yang bekerja di sebuah kedai menjual VCD mengenali Rekha dan membawa Rekha pulang selepas Rekha sendiri mahu mengikut dia balik. Rekha telah memberitahu wanita itu dia tidak mahu balik ke rumah kerana takut dipukul ibunya.

Hasil pemeriksaan pihak hospital tiada sebarang kesan penderaan atau kecederaan fizikal ditemui pada anggota badan Rekha. Pihak polis juga akan menghantar Rekha ke Jabatan Psikiatri bagi menjalani pemeriksaan lanjut. Rekha juga ada kemungkinan diserahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat jika keadaan memerlukan. Berita lengkap boleh dibaca di Bernama.

, , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 26.10.07

2 comments

  1. Anonymous Says:
  2. actually budak nie pun bkn jenis yg reti dok diam... merayap jer keje dia...

    dpn umah dia tu kalo lintas jln x pandang kete dh, mmg genster abis laa..

    kat skolah pun mmg cam 2... nie bkn first time ilang dh byk kali pun ilang tp kali nie la yg paling lama..

    apapun dia dh selamat, ok la tu...

     
  3. Azhad Says:
  4. Kasih,
    Memang ada beberapa perkara tentang Rekha ini menjadi persoalan.
    Kita tunggu sahaja siasatan pihak polis dan susulan pihak media.

     

Post a Comment

Subscribe here