Bermula dengan pembubaran parlimen pada 13 Februari, hari ini telah tiba masanya bagi lebih 10 juta rakyat Malaysia yang telah berdaftar dan layak untuk mengundi. Sebenarnya beberapa hari yang terdahulu warga tentera dan polis telah pun melaksanakan tanggungjawab mereka melalui undi pos. Proses undi pos ini telah dijalankan di kem, markas malah di ibupejabat polis dan tentera seluruh negara.

Selamat Mengundi

Parlimen kali ini telah dibubarkan paling awal dalam sejarah, ini telah menyebabkan pihak pembangkang mendakwa tujuan utamanya adalah untuk menghalang Dato' Seri Anwar Ibrahim daripada bertanding. Dato' Seri Anwar hanya layak untuk bertanding dalam pilihan raya selepas pertengahan April 2008.

Panamaan calon telah berlangsung pada 24 Februari lalu dan di hari tersebut Barisan Nasional telah memenangi 7 kerusi Parlimen dan 2 kerusi Dewan Undangan Negeri tanpa bertanding. Manakala PAS juga telah memenangi 1 kerusi Dewan Undangan Negeri.

Semasa proses penamaan calon tersebut khabarnya telah timbul juga beberapa isu terutamanya yang berkaitan dengan borang penamaan. Di antaranya isu tentang jawatan calon dan borang yang penamaan yang tidak ditandatangani. Malah ada juga desas-desus yang mengatakan calon parti pembangkang telah dibayar untuk tidak terus bertanding.

Sepanjang tempoh berkempen pula berbagai topik yang telah dibangkitkan oleh calon-calon parti-parti yang bertanding berlandaskan manifesto masing-masing. Perkara yang paling ketara ialah tentang isu harga barangan dan harga minyak yang tinggi. Pihak pembangkang menjanjikan harga akan diturunkan jika mereka memerintah. Manakala dipihak Barisan Nasional mempertahankan kenapa harga itu pada tahapnya sekarang.

Walaupun begitu pengumum Suruhanjaya Pilihan Raya untuk membatalkan penggunaan dakwat kekal pada hari mengundi telah mengundang beberapa persoalan dan protes. Malah ada yang mengatakan bahawa harapan untuk memastikan proses pilihan raya yang adil dan telus telah tercalar.

Hari ini 8 Mac jangan ketinggalan untuk pergi mengundi, pastikan pusat mengundi, saluran, nombor siri dan bawa bersama kad pengenalan diri. Inilah masanya anda menjalankan tanggungjawab anda sebagai warganegara Malaysia. Malangnya masih ramai lagi yang belum mendaftarkan diri sebagai pengundi yang sah dan juga yang langsung tidak mengambil tahu tentang proses pilihan raya ini.

Tidak kiralah apa juga pendirian diri anda dan siapa yang anda sokong, mengundi merupakan salah satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh seorang warganegara. Pergilah daftarkan diri anda sebagai pengundi yang sah supaya layak untuk mengundi di pilihan raya ke 13. Bagi yang telah berdaftar, Selamat Mengundi!

Technorati Tags: , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 8.3.08

2 comments

  1. Anonymous Says:
  2. bro, sy tunggu bro update blog bro pasal keputusan pilihan raya ni :)

     
  3. Azhad Says:
  4. ahib0205,
    saya dah update... tq

     

Post a Comment

Subscribe here