Hari ini keputusan kemasukan ke matrikulasi anjuran Kementerian Pelajaran bagi sesi 2008/2009 sudah boleh disemak. Seramai 26,000 orang lulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2007 akan diberi peluang untuk mengikuti program matrikulasi ini. Di samping itu keputusan permohonan untuk melanjutkan pelajaran yang dianjurkan oleh pelbagai pihak akan turut mula diumumkan.

asasi & matrikulasi

Begitu juga peluang untuk mendapatkan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) bagi melanjutkan pelajaran ke luar di peringkat ijazah pertama menjadi idaman ramai para pelajar. Bagi tahun ini seramai 2,000 orang pelajar cemerlang SPM 2007 akan ditawarkan biasiswa JPA ini. Khabarnya jumlah perbelanjaan yang dijangkakan untuk menampung 2,000 orang pelajar ini sepanjang tempoh pengajian mereka nanti adalah RM 1.74 bilion.

Manakala sebahagian besar lagi pula akan menantikan keputusan kemasukan ke institut pengajian tinggi awam (IPTA) samada bagi program asasi maupun diploma. Sebanyak 13 buah IPTA yang menawarkan program pengajian kepada lulusan SPM 2007. Selain itu ada juga yang akan mendaftar untuk melanjutkan pelajaran di institut pengajian tinggi swasta (IPTS) untuk mengikuti pengajian yang mereka minati.

Tidak kiralah di mana pun anda akan melanjutkan pelajaran, apa yang penting adalah anda menjalankan tanggungjawab anda sebagai pelajar dengan sebaik mungkin dan tidak mensia-siakan peluang yang diberi. Perlu diingatkan bahawa proses pembelajaran semasa di asasi atau matrikulasi agar berbeza sedikit daripada semasa SPM dahulu. Tempoh masa yang singkat dengan begitu banyak yang perlu dipelajari menuntut kesungguhan dan perhatian yang tinggi para pelajar.

Dalam kesibukan menuntut ilmu itu nanti seimbangkan juga dengan meningkatkan ilmu agama dan sahsiah diri. Kecemerlangan di dalam akademik perlulah selari dengan kecemerlangan sahsiah diri dan iman. Apabila ianya berada pada aras yang sama barulah kita akan berjaya dengan lebih bermakna.

Segala tabiat yang ada pada diri semasa belajar tidak kira samada baik atau buruk sebenarnya akan dibawa ke alam kerja. Oleh itu adalah lebih baik jika semua tabiat buruk yang ada dihapuskan seawal mungkin dan tabiat yang baik pula dipupuk serta dicambahkan. Ini akan membantu memantapkan prestasi kerja dan keharmonian kehidupan seharian.

Apa yang kita buat hari ini akan menentukan apa yang akan kita hadapi di masa hadapan.

Technorati Tags: , , , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 16.4.08

1 Responses to Melanjutkan Pelajaran Selepas SPM

  1. ok sepa2 yg berjaya masuk tu congratulation. do you job as student

    YB
    ramok dot info

     

Post a Comment

Subscribe here