Ekonomi Malaysia telah meningkat sebanyak 10% pada suku tahun pertama 2010, kadar pertumbuhan tertinggi dalam satu dekad. Nasib 40 orang terkaya di Malaysia juga meningkat. Jumlah nilai keseluruhan mereka adalah USD 51 billion, lebih tinggi dari USD 36 billion tahun lalu. Malah lebih tinggi dari USD 46 billion nilai keseluruhan mereka pada tahun 2008.

Sila rujuk Senarai 40 Orang Terkaya Di Malaysia Bagi 2010 Menurut Forbes Asia.

Syed Mokhtar AlBukharyKesemua 40 orang tersebut lebih kaya tahun ini kecuali tiga orang. Goh Peng Ooi merupakan orang yang menpunyai peratus peningkatan yang terbesar, naik 280%, setelah beliau menjual dua syarikat swasta kepada syarikat yang disenaraikan Silverlake Axis. Keuntungan secara keseluruhan ini adalah selari dengan kenaikan 32% Kuala Lumpur Composite Index dan meningkatnya ringgit Malaysia sebanyak 11% terhadap dolar Amerika.

Syed Mokhtar AlBukhary bumiputra terkaya

Robert Kuok dan Ananda Krishnan mempertahankan status mereka sebagai dua orang terkaya di Malaysia. Mereka berdua bernilai USD 20.1 billion atau 40% dari kekayaan 40 orang terkaya di Malaysia. 10 orang terkaya pula bernilai USD 30 bilion, ini merupakan 59% daripada jumlah keseluruhan.

Vincent Tan kembali tersenarai dalam senarai tahun ini selepas terkeluar selama satu tahun. Kekayaan beliau meningkat dua kali ganda hasil daripada lonjakan nilai saham Berjaya beliau. Beliau telah menghabiskan sebahagian wang pada kelab bola sepak Inggeris Cardiff City. Peningkatan besar lain adalah Lim Kok Thay dari Genting, yang telah melaburkan USD 5 bilion dalam syarikat baru beliau yang membuka resort dan kasino di Singapura.

Pendatang baru di dalam senarai termasuklah AK Nathan seorang kontraktor bangunan dan adik beradik Shahril dan Shahriman Syamsuddin, yang mendapat sebahagian besar wang mereka dari syarikat minyak dan gas SapuraCrest Petroleum, saham syarikat tersebut telah meningkat lebih dari dua kali ganda sejak 2009.

Dalam situasi di mana ahli keluarga bekerja bersama dan memiliki saham dalam perniagaan yang sama, pihak Forbes telah mengabungkan kemewahan mereka di dalam satu senarai. Itulah sebabnya anak-anak Syamsuddin diletakkan bersama-sama. Begitu juga yang berlaku dengan adik beradik Lee Oi Hian dan Lee Hau Hian dan taipan perhutanan ayah dan anak Yaw Teck Seng dan Yaw Chee Ming, yang sebelum ini telah tersenarai secara berasingan.

Sementara itu tiga orang telah kembali dalam senarai selepas terkeluar sebelum ini. Paling ketara adalah adik Perdana Menteri, Nazir Razak, ketua syarikat perkhidmatan kewangan kedua terbesar di Malaysia, CIMB Group.

Di antara lima yang terkeluar dari senarai adalah Vinod Sekhar, yang mengusahakan Green Rubber, syarikat yang mengitar semula tayar lama. Syarikat ini telah dinilai berdasarkan apa yang telah dibayar oleh pelabur swasta untuk saham dalam jangkaan untuk tawaran umum. Setakat ini penawaran awam saham tersebut masih belum berlaku.

Mereka lain yang terkeluar termasuklah Hamdan Mohamad jurutera lepasan Australia yang bersama konglomerat infrastruktur Ranhil, Tan Teong Hean, bekas ketua Southern Bank, yang menjual kesemua saham beliau pada tahun 2006 dan Thee Kian Tiah, salah seorang pengasas Enterprise TA.

Sumber : Forbes Asia

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 15.6.10

430 comments

«Oldest   ‹Older   801 – 430 of 430   Newer›   Newest»
«Oldest ‹Older   801 – 430 of 430   Newer› Newest»

Post a Comment

Subscribe here