Pada 12 Rabiul Awal setiap tahun hijrah umat Islam akan memperingati tarikh kelahiran Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dan tahun ini ianya akan disambut pada 31 Mac 2007. Sebenarnya ada banyak kelebihan yang akan diperolehi apabila menganjurkan atau menyertai majlis Maulidur Rasul ini. Pada kebiasaannya majlis perarakan dan ceramah akan diadakan.

Masjid As-SyakirinKebaikan meraikan Maulidur Rasul ini jelas seperti mana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang bermaksud,

"Sesiapa yang membesarkan hari keputeraanku nescaya aku akan menjadi penolongnya pada hari kiamat dan sesiapa membelanjakan untuk majlisku seumpama ia membelanjakan emas sebanyak sebuah gunung untuk agama Allah"

Oleh itu bersama-samalah kita melapangkan masa untuk menghadiri majlis Maulidur Rasul di tempat yang berhampiran dengan kediaman kita. Jika kita mampu berduyun-duyun menjejakkan kaki ke pelbagai pesta dan sambutan majlis yang lain, apalah susahnya untuk menghadiri majlis yang pasti manfaatnya. Sekurang-kurangnya mungkin kita boleh mengadakan majlis memperingati keputeraan nabi terakhir yang diutuskan Allah Subhana wa Ta’ala ini bersama keluarga di rumah, insyaAllah.

Maulidur Rasul 1428

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 30.3.07

4 comments

  1. ahib0205 Says:
  2. Selamat menghayati Hari kebesaran kita sbg org ISLAM :)

     
  3. Azhad Says:
  4. Ya betul... kalau bukan kita siapa pulakan?

     
  5. Anonymous Says:
  6. salam..
    sy just nk bgtau pasal hadis yg saudara guna dlm artikel ni..
    sy dapati hadis ttg maulid tiada dlm ahl Sunnah..
    Ia adalah hadis palsu ciptaan Syiah..

     
  7. Azhad Says:
  8. Salam... okay noted, tq

     

Post a Comment

Subscribe here