Tarikh 10 November 2007 pasti menjadi satu lagi catatan peristiwa yang mencorak kancah politik di Malaysia. Gelombang kuning yang bergerak pada hari Sabtu lepas memberi satu gambaran tentang apa yang diinginkan oleh sebahagian rakyat Malaysia. Perhimpunan Rakyat Aman di Dataran Merdeka ini dianjurkan oleh Bersih. Bersih merupakan gabungan beberapa parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan yang menuntut satu proses piliharaya yang bersih dan adil.

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil - BERSIHPerhimpunan Rakyat Aman atau Perhimpunan Bersih mengikut perancangan awalnya ialah berkumpul di Dataran Merdeka sebelum berarak ke Istana Negara untuk menyerah satu memorandum kepada Yang DiPertuan Agong. Pihak polis telah membuat kawalan ketat dengan tidak membenarkan orang ramai masuk ke kawasan Dataran Merdeka. Beberapa sekatan jalan raya juga telah dibuat di jalan-jalan menuju ke ibukota. Memorandum berkenaan hanya dapat diserahkan kepada Pegawai Istana di hadapan Istana Negara. Anwar Ibrahim, Dr Wan Azizah, Lim Kit Siang, Salahuddin Ayub dan Azmin Ali antara yang berada di hadapan Istana Negara.

Untuk membaca cerita lanjut atau melihat gambar serta video mengenai apa yang telah berlaku pada 10 November, sila layari laman web www.bersih.org serta carian perkataan dan tag BERSIH di Technorati.

Menurut Gabungan Tuntutan Pilihan Raya Bersih dan Adil, Perhimpunan Bersih ini diadakan bertujuan menuntut sebuah pilihan raya yang bersih dan adil. Bagi mencapai maksud itu empat perkara telah dituntut untuk dilaksanakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya iaitu;

1. Penggunaan dakwat kekal yang dicelup ke jari pemilih berdaftar yang telah selesai membuang undi. Ia bagi mengelakkan pemilih sama mengundi berulangkali.

2. Pembersihan daftar pemilih daripada nama-nama yang tidak sayugia wujud. Ia termasuk apa yang disifatkan sebagai 'pengundi hantu', pemilih yang telah mati dan seumpamanya. Ia bagi mengelakkan sebarang kecenderungan penyalahgunaan nama terbabit atau penipuan oleh mana-mana pihak yang bertanding.

3. Pemansuhan undi pos. Pelaksanaan undi pos boleh dipertikaikan ketelusannya, terutama melibatkan dakwaan pemaksaan undi oleh pegawai atasan dan penipuan kertas undi yang sukar dibuktikan.

4. Akses kepada media yang lebih adil dan saksama bagi parti-parti pembangkang. Media massa cetak mahu pun elektronik sepatutnya bersikap lebih demokratik dan memberi ruang seadilnya kepada kesemua parti untuk menyatakan pandangan dan mesej masing-masing.

Ada di antara kita yang mungkin bersetuju dan juga tidak setuju dengan empat tuntutan di atas. Malah mungkin ada dikalangan kita yang bersetuju dengan empat tuntutan ini tetapi tidak berkenan dengan cara tuntutan itu dibuat. Ini semua bergantung kepada maklumat dan pengalaman yang kita ada tentang pilihanraya dan suasana politik di negara ini. Walau apapun pendirian kita mestilah disandarkan dengan ilmu supaya keputusan yang dibuat itu dapat disokong dengan fakta.

Jeff Ooi di blog beliau Screenshots ada menulis tentang Gelombang Kuning, detik-detik perhimpunan dan laporan berita utama serta Al-Jazeera, temuramah telefon Menteri Penerangan oleh Al-Jazeera dan carian Bersih di internet.

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 12.11.07

5 comments

  1. Anonymous Says:
  2. visit www.jeffooi.com for review about BERSIH.it also has the news from al-jazeera about the protest.

     
  3. Azhad Says:
  4. Thanks, the links now included in my post.

     
  5. Semoga pilihanraya akan datang telus.

     
  6. Azhad Says:
  7. InsyaAllah

     
  8. Anonymous Says:
  9. Pilihlah Yang Mana Kita Rasa Boleh Membangunkan Masyarakat Setempat..Yeeehah

     

Post a Comment

Subscribe here