Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah atau UPSR telah diumumkan minggu lepas. Seramai 500,786 orang pelajar telah menduduki peperiksaan ini pada bulan September yang lalu. Dari jumlah itu, 9.7% atau seramai 48,400 orang pelajar telah mendapat keputusan 5A. Ini merupakan satu peningkatan berbanding tahun 2006 42,029 atau 8.5% dan tahun 2005 35,980 atau 7.3%. Tahniah kepada semua yang telah berjaya mencapai keputusan yang cemerlang. Bagi yang lain buktikan kemampuan anda semasa PMR nanti dan selepas itu SPM pula.

6,000 di SBP, 3,300 di MRSM

Apabila menyebut keputusan 5A dalam UPSR ramai ibubapa dan ada juga para pelajar sendiri yang berharap akan dapat menyambung pelajaran sekolah menengah di Sekolah Berasrama Penuh (SBP) atau di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). Walaupun begitu tempat yang disediakan adalah amat terhad. Ketika ini cuma ada 54 buah SBP dengan cuma 6,000 pengambilan pelajar tingkatan satu. Manakala hanya 18 buah MRSM daripada 41 buah MRSM membuat pengambilan pelajar tingkatan satu seramai 3,300 orang.

Apabila ditolak keutamaan yang diberi kepada anak-anak bekas pelajar SBP dan MRSM, maka jumlah tempat untuk diisi oleh pelajar 5A lain semakin terhad. Difahamkan SBP dan MRSM diwujudkan bagi memberi peluang kepada pelajar cemerlang yang kurang berkemampuan untuk mendapat pendidikan yang terbaik dan suasana pembelajaran yang lebih selesa. Walaupun begitu ada juga mereka datang dari keluarga yang berkemampuan dan tinggal di bandar berjaya mendapat tempat di sekolah berasrama penuh.

Mereka yang berjaya diterima belajar di sekolah berasrama penuh patut menghargai peluang yang dberikan ini. Ibubapa pula perlu sedar bahawa dengan menghantar anak mereka ke sekolah berasrama penuh tidak bermakna tanggungjawab mereka tidak dikurangkan. Tidak dinafikan ada dikalangan para pelajar SBP yang alpa tentang betapa berharganya peluang yang diberikan kepada mereka itu sehingga menyebabkan mereka leka dan tidak memberi fokus kepada akademik dan kegiatan kokurikulum yang lain.

Malah ada ada ibubapa yang beranggapan apabila anak mereka belajar di sekolah berasrama, tanggungjawab untuk membimbing anak remaja mereka diserahkan kepada pihak sekolah semata-mata. Ini kerana menurut mereka anak-anak remaja mereka ini sepenuh masa di sekolah dan cuma berada di rumah semasa cuti sekolah sahaja. Maka apabila berlaku sesuatu kepada anak mereka dengan mudahnya pihak sekolah dipersalahkan. Walaupun begitu mereka yang bersifat negatif ini cuma segelintir sahaja, cuma diharap mereka ini tidak mempengaruhi para pelajar dan ibubapa lain yang tahu dan sedar apakah tanggungjawab dan amanah yang perlu dilaksanakan.

Belajar di sekolah berasrama penuh bukanlah satu-satunya tempat yang boleh menjadikan pelajar itu seorang yang cemerlang dan terpuji dari segi akademik dan sahsiah diri. Sekolah harian juga mampu melahirkan mereka yang berjaya dan terbilang dalam pelajaran dan jati diri. Malah terbukti mereka yang terbaik dalam akademik dan kegiatan kokurikulum bukan hanya yang belajar di sekolah berasrama penuh. Apa yang penting diri pelajar itu sendiri berserta sokongan dan dorongan dari ibubapa, guru dan kawan-kawan.

Jika berkehendak itu pasti ada seribu daya, tapi jika dah tak nak pasti ada seribu alasan.

Bagi mereka yang mendapat 5A dalam UPSR yang lalu dan telah memohon untuk belajar di sekolah berasrama penuh boleh pergi ke Semakan Tawaran Ke Tingkatan 1 Sekolah Berasrama Penuh Sesi 2008

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 19.11.07

2 comments

  1. Anonymous Says:
  2. err... sbenanye banyak kelebihan masuk SBP.. cum nanti jadik katak bawah tempurung sebab x byk bercampur dengan orang luar...

     
  3. Azhad Says:
  4. Betul neutronics sebenarnya memang ada kelebihan dan kekurangannya bila belajar di SBP maupun di sekolah harian.

    Apa yang penting bagaimana pelajar itu memanfaatkan kelebihan yang ada dan kesungguhannya melengkapkan diri dengan ilmu dan pengalaman.

     

Post a Comment

Subscribe here