Pilihan raya umum 2008 akan diadakan pada 8 Mac ini dan seramai 10,922,139 orang rakyat Malaysia adalah layak untuk mengundi pada hari tersebut. Mereka yang layak ini adalah rakyat Malaysia yang telah berumur 21 tahun ke atas dan telah mendaftarkan diri mereka untuk menjadi seorang pemilih.

03 8885 6600

Bagi pilihan raya umum ke 12 ini daftar pemilih yang diwartakan pada 5 Februari 2008 lalu akan digunakan. Ini bermakna hanya mereka yang telah mendaftar pada atau sebelum 31 Disember 2007 sahaja boleh mengundi. Manakala mereka yang mendaftar pada dan selepas 1 Januari 2008 terpaksa menunggu pilihan raya yang datang untuk melaksanakan hak anda.

Bagi mereka yang telah berumur 21 tahun tetapi langsung tidak pernah mendaftarkan diri sebagai pemilih, anda tidak akan layak untuk mengundi. Sebenarnya mudah sahaja untuk mendaftar sebagai pengundi dengan Suruhanjaya Pilihan Raya. Pendaftaran boleh boleh dibuat di mana-mana pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya atau pejabat-pejabat pos berkomputer atau kaunter-kaunter sementara SPR yang dibuka di tempat-tempat awam.

Menjelang pilihan raya umum kali ini pihak Suruhanjaya Pilihan Raya telah menyediakan Pusat Panggilan SPR 03-8885 6600 untuk orang ramai. Pusat panggilan ini bagi memudahkan orang ramai menyemak samada nama mereka tersenarai dalam Daftar Pemilih yang terbaru. Ini penting untuk mereka yang baru mendaftar dan tidak pernah mengundi sebelum ini.

Mereka yang pernah mengundi pun boleh menyemak nama mereka untuk kepastian, lebih-lebih lagi jika mereka ada membuat perubahan alamat dalam rekod daftar pemilih. Maklumat yang boleh diperolehi daripada pusat ini ialah kawasan mengundi untuk Parlimen dan Negeri, pusat mengundi, saluran peti undi, nombor siri pemilih dan waktu mengundi dengan hanya menyatakan nombor kad pengenalan.

Pusat Panggilan SPR ini akan beroperasi dari pukul 8 pagi sehingga 12 tengah malam setiap hari sehingga ditamatkan perkhidmatannya pada pukul 5 petang 8 Mac 2008. Maklumat yang sama boleh juga diperolehi sepanjang tahun dengan melayari laman web Surahanjaya Pilihan Raya di Semak Daftar Pemilih.

Technorati Tags: , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 17.2.08

3 comments

  1. syia Says:
  2. huh.. aiyok syia daftar pun tak ni

     
  3. Azhad Says:
  4. syia,
    tak pe... daftar je dulu, pilihan raya yang akan datang bolehlah mula mengundi.

     
  5. Angel17 Says:
  6. This is a nice blog. Because, of this blog I am always updated on what happening. DECK REPAIR AND MAINTENANCE

     

Post a Comment

Subscribe here