Hari ini 21 Februari 2008 sudah lebih 40 hari Sharlinie Mohd Nashar 5 tahun hilang di taman permainan kanak-kanak berhampiran dengan rumahnya. Pihak polis telah pun memberhentikan usaha mencari daripada rumah ke rumah tetapi cuma akan bertindak berdasarkan maklumat yang diterima. Walaupun begitu ini tidak bermakna kes ini telah ditutup.

di mana Sharlinie?

Pada masa yang sama ibubapa Sharlinie, Mohd Nashar dan Suraya terus berharap semua yang berkenaan termasuk pihak berkuasa, badan bukan kerajaan dan orang ramai tidak berputus asa dalam usaha mengesan anak mereka. Setakat ini pelbagai usaha telah dilakukan samada melalui risikan polis, cara tradisional dan pengedaran beribu-ribu poster tetapi tiada maklumat yang dapat membantu mengesan Sharlinie.

Paling terbaru adalah serbuan pihak polis ke sebuah rumah di Flat Sri Sabah. Cheras, Kuala Lumpur setelah mendapat maklumat kemungkinan Sharlinie disembunyikan di situ. Walaupun begitu operasi yang melibatkan sekumpulan 20 pegawai dan anggota pasukan khas itu tidak menemui sebarang hasil yang positif. Difahamkan seorang profesor madya matematik mendakwa beliau mempunyai kepandaian mencari orang hilang melalui nombor telah memberi maklumat tentang rumah yang diserbu itu.

Kes cubaan menculik yang berlaku di Puchong dan Klang baru-baru ini mungkin boleh memberi petunjuk baru dalam usaha mengesan kedudukan Sharlinie. Ada kemungkinan salah satu daripada kes tersebut atau kedua-duanya dilakukan oleh orang yang sama menculik Sharlinie.

Kes di Puchong pada 31 Januari pukul 9 malam apabila seorang lelaki cuba menculik 2 orang kanak-kanak perempuan yang ketika itu bersama-sama ibubapa mereka di sebuah restoran. Cubaan tersebut gagal apabila seorang wanita menjerit sebelum sempat kanak-kanak tersebut dilarikan dengan sebuah van.

Manakala satu lagi kes berlaku pada 27 Januari pukul 8 malam di hadapan pusat membeli belah Klang Parade, Klang telah digagalkan oleh seorang bekas anggota polis yang kebetulan lalu di situ. Beliau telah nampak seorang lelaki bertopi keledar bersama rakannya yang menaiki motosikal mengekori kanak-kanak tersebut. Budak perempuan tersebut telah menjerit apabila tangannya telah dicapai oleh lelaki itu. Apabila ditegur lelaki tersebut melepaskan budak perempuan itu dan memecut dengan motornya.

Pihak polis telah pun mempunyai dua fotofit yang baru tetapi ianya tidak akan diedarkan kepada orang ramai buat masa ini. Ini adalah kerana fotofit ini tidak sama dengan fotofit yang dikeluarkan pada 9 Januari lalu dan pihak polis tidak mahu mengelirukan orang ramai. Buat masa ini pihak polis mempunyai perancangannya yang tersendiri bagi meningkatkan gerakan mengesan Sharlinie Mohd Nashar.

Dilaporkan juga dua orang lelaki dan seorang wanita telah datang menemui bapa Sharlinie, Mohd Nashar Mat Hussin, mereka mendakwa mampu membantu kes kehilangan Sharlinie dan hanya akan mendedahkan maklumat itu kepada Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Salah satu sebab mengapa Sharlinie sukar dikesan mungkin kerana rupa parasnya sekarang tidak serupa dengan gambar posternya. Gambar Sharlinie yang telah botak dan bertudung boleh dilihat di Sharlinie Lima Tahun Hari Ini.

Marilah kita sama-sama terus berdoa agar adik Sharlinie selamat dan akan dapat kembali bersama-sama keluarganya, insyaAllah.

Technorati Tags: , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 21.2.08

2 comments

  1. ahib0205 Says:
  2. hm... masih byk cubaan utk menculik budak2 nih. tujuan asal apa ek? ke just nk rogol je? huhuhu... kalo nafsu dh dikuasai...

     
  3. Azhad Says:
  4. ahib0205,
    memang keadaan ini membimbang, ibubapa perlu lebih peka dan berhati-hati berkenaan anak-anak mereka.

     

Post a Comment

Subscribe here