Kamal : "Eh! Din! Kat mana kita nak makan ni?"

Sudin : "Mana-mana jela...."

Kamal : "Oklah kita makan kat restoran hujung tu. Din, sekarang jarang update blog, kenapa ye?"

Sudin : "Tak ada apa, cuma malaslah nak update."

Kamal : "Tapi dulu kau hampir tiap-tiap hari update blog, macam-macam cerita ada."

Sudin : "Memangla tapi sekarang dah hilang moodnya. Lagipun dah lebih 3 tahun aku menulis blog tapi hasil daripada iklan yang aku letakkan dalam blog tak cecah USD10 pun."

Kamal : "Oo macam tu kisahnya.... Memangla sebab blog kau dalam Bahasa Melayu bukan Bahasa Inggeris. Blog dalam Bahasa Melayu ni memamg susah sikit nak buat duit."

Sudin : "Ye la kot, lagipun kalau ada iklan yang keluar di blog aku tu banyak yang berasal dari negara luar dah memang pengiklannya dari sana nak buat macamana."

Kamal : "Kau ada dengar pasal Advertlets.com tak?"
Sudin : "Apa? ad-vert-lets? Tak, tak pernah dengar, apa benda tu?"

Kamal : "Ini benda terhangat dikalangan blogger di Malaysia sekarang ni la!!"

Sudin : "Ye la ceritala apa ke benda ni..."

Kamal : "Ni sumber pendapatan untuk blogger dan platform untuk pengiklan yang khusus untuk mereka di Asia terutama di Malaysia. Ko nak tahu idea untuk buat Advertlets ini datang dari Josh Lim & Associates dan yang lagi bestnya mereka ni dari Malaysia!!"

Sudin : "Ala ini mesti sama dengan yang lain-lain aku dah join tu."

Kamal : "Kau silap, yang ni memang lain. Dengan Advertlets iklannya memang khusus kepada pembaca blog kau bukan sahaja bergantung kepada apa yang tulis dalam blog kau tu. Tak kiralah blog kau dalam Bahasa Melayu ke, China ke atau Inggeris."

Sudin : "Eh! Macam mana pulak tu?"

Kamal : "Itulah aku dah cakap memang lain Advertlets ni sebab maklumat pembaca blog kau dikumpul melalui undian di blog kau sendiri. Kemudian mereka juga boleh memberi komen tentang undian dan iklan yang disiarkan tanpa refresh atau meninggalkan blog kau. Berdasarkan maklumat yang terkumpul ni iklan di blog kau akan lebih menepati sasaran dan kau boleh buat duit."

Sudin : "Wah! Ini macam menarik je ni, lagi....?"

Kamal : "Sebab Advertlets ni dari Malaysia tentu lebih mudah untuk mendapatkan pengiklan dari sini dan juga Advertlets menggunakan Web 2.0 / AJAX dan sesuatu yang menarik lagi pembaca boleh menukar secara bergilir-gilir iklan yang disiarkan."

Sudin : "Kamal! Kau bagi alamat web dia."

Kamal : "http://www.advertlets.com/ ..... Eh! Ko nak ke mana pulak ni?"

Sudin : "Balikla.... apa lagi nak join Advertlets la!"

Kamal : "La.. kata nak belanja aku makan. Lagipun aku tak habis cerita lagi terutama tentang RM15,000 untuk 300 blogger Malaysia. Dan juga tentang Redzuan, Daren, Jimmy Chin, Mohd Ismail, Ikhwan Nazri, Elina, Stupe, LynnXuan dan lain-lain yang dah dapat duit dari Advertlets."

Sudin : "Takpe, lain kali je aku belanja kau. Takpe semua itu biar aku baca sendiri di Advertlets, bye!"

Kamal : "Oklah tapi bila dah dapat duit tu jangan lupa belanja aku tau!"

Sudin : "Ok.. ok..."

Technorati Tags: , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 10.4.07

0 comments

Post a Comment

Subscribe here