Akademi al-Quran musim 2 telah pun sampai ke peringkat akhir. Seramai 6 orang peserta telah telah terpilih ke peringkat akhir daripada 9 orang peserta di peringkat separuh akhir. Pada musim kedua Akademi al-Quran ini seramai 16 orang peserta telah berjaya melayakkan diri setelah sessi uji bakat yang diadakan di 11 lokasi di seluruh negara. Pada musim pertama dulu hanya 12 orang sahaja yang dipilih.

Akademi al-Quran 2 peringkat akhir akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) pada 18 Julai 2007. Mereka yang akan memperdengarkan bacaan al-Quran pada malam tersebut ialah;

  • Anuar Hasin, 23 tahun
  • Mohamad Hafas Ali, 25 tahun
  • Mohd Muslim Ali, 21 tahun
  • Mohd Mawardi Jamaludin, 18 tahun
  • Hanimzah Jalaluddin, 25 tahun
  • Nor Faizah Panut, 18 tahun
Mereka ini akan diadili seperti biasa iaitu 40% untuk tajwid, 30% untuk qiraat dan 30% untuk tarannum. Walaupun begitu pada peringkat akhir ini ayat al-Quran yang perlu dibaca akan hanya diberitahu semasa mereka berada di atas pentas berbanding semasa peringkat awal dahulu ianya diberi beberapa hari lebih awal. Masa bacaan juga dilanjutkan kepada selama 10 minit, 2 minit lebih daripada peringkat awal.

Johan Akademi al-Quran 2 akan menerima hadiah wang tunai RM30,000, barangan elektrik bernilai RM20,000 dan trofi berbentuk kitab al-Quran diperbuat daripada kristal. Naib johan pula akan menerima wang tunai RM20,000 serta barangan elektrik bernilai RM5,000 manakala tempat ketiga menerima wang tunai RM10,000 berserta barangan elektrik bernilai RM3,000.

Sementara itu jika ingin membaca atau mendengar al-Quran secara online bolehlah pergi laman web Holy Quran, IslamCity-Holy Quran atau Quran Explorer. Bagi mereka yang berminat untuk belajar qiraat dan tarannum secara online dan percuma pula boleh mendapatkannya di Panduan Tarannum dan Qira'at Kelas Kemahiran Al-Quran.

Technorati Tags: , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 9.7.07

6 comments

  1. Anonymous Says:
  2. tv9 kat umah aku tak brape clear ar...

     
  3. Azhad Says:
  4. kena tukar @ buat alignment ariel la tu..

     
  5. Harap-harap lebih ramai anak-anak muda macam mereka itu. :)

     
  6. Azhad Says:
  7. InsyaAllah....

     
  8. Anonymous Says:
  9. bile AQ3 pnye audition?

     
  10. Azhad Says:
  11. Audition untuk AQ3 telah pun bermula.

     

Post a Comment

Subscribe here