Sebagai umat Islam kita perlulah menjaga makan dan minum kita supaya sumbernya halal. Walaupun begitu dengan kebanyakan barangan telah siap dibungkus pasti ada ketikanya menimbulkan rasa keraguan statusnya. Tambahan pula ada barangan yang meletakkan logo halal yang palsu ataupun tempoh sah logo halalnya telah tamat.

Di Malaysia badan utama yang mengeluarkan sijil dan pengesahan halal adalah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Kita boleh menyemak status halal sesuatu barangan itu di laman web e-Halal JAKIM. Di sini kita boleh pergi ke Direktori Halal untuk membuat semakan. Semakan boleh dilakukan samada dengan menggunakan nama syarikat, jenis barangan atau kod bar barangan itu sendiri.

Sementara itu jika kita tiada kemudahan internet terutamanya semasa sedang berada di pasaraya atau di kedai runcit, kita masih boleh menyemak status halal sesuatu barangan itu melalui sms. Apa yang diperlukan ialah menghantar teks HALAL ke 32728(DAPAT) dan JAKIM akan membalas dengan maklumat status halal barangan tersebut samada masih sah, tamat tempoh, permohonan sedang diproses atau tidak ada dalam senarai.

Semoga dengan kemudahan ini dapat membantu kita memastikan segala makanan dan minuman yang kita ambil itu adalah halal, insyaAllah.

Technorati Tags: , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 2.4.07

2 comments

  1. ahib0205 Says:
  2. hm... tp ada sesetgh mind set masyarakat just anggap ala... asal yakin dh la... usih adik kakak... mana leh mcm tu... kita krna trud mencari ilmu... :)

     
  3. Azhad Says:
  4. Memang betul tu.....

     

Post a Comment

Subscribe here