Pada 29 Rabiulawal 1428 bersamaan 17 April 2007 pukul 2.25 petang waktu tempatan bersamaan pukul 8.25 malam waktu Malaysia, Datin Paduka Sharifah Mazlina Syed Abd Kadir yang mendapat gelaran penjelajah negara telah menjejakkan kaki di Last Degree atau paksi bumi iaitu bahagian bumi paling utara.

Ini untuk rakyat Malaysia

"Saya berada di sini. Terima kasih atas segala doa dan sokongan anda. Ini untuk rakyat Malaysia". "Terima kasih, terima kasih semua. Salam dari 90 darjah Utara", antara kata-kata Sharifah Mazlina dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh sekretrariat ekspedisi itu.

Persiapan selama dua tahun dan perjalanan selama 10 hari telah dilalui oleh beliau dengan penuh cekal dan semangat juang yang tinggi. Sebelum ini dalam tahun 2004 beliau telah berjaya menjejakkan kaki ke Kutub Selatan. Semoga kesungguhan dan semangat beliau ini akan menjadi tauladan kepada semua.

Sebelum ini cabaran-cabaran yang terpaksa di hadapi oleh Datin Paduka Sharifah Mazlina ada diceritakan di Misi Kutub Ke Kutub. Kisah tentang pengembaraan beliau ini boleh juga dibaca di Sharifah Pole 2 Pole.

Technorati Tags: , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 18.4.07

3 comments

  1. patriot Says:
  2. Dato' Sharifah Mazlina :

    Ada tiga perkara yang saya ingin sebut di ruang ini tentang expidisi Kutup Utara oleh Dato'.

    1. Dato' telah mengguna kedudukan yang Dato' ada untuk menipu rakyat Malaysia tentang expidisi ini. Dengan kedudukan Dato' dan hubungan dengan orang-orang berpengaruh di politik Malaysia Dato' telah mengutip banyak wang untuk kepentingan pribadi. Tindakan Dato' telah merosakkan reputasi expedisi lain oleh orang yang benar-benar patriotik untuk melakukannya demi negara. Akibatnya ramai orang telah memandang serong terhadap ekspedisi lain. Masyarakat telah menganggap ekspidisi lain mempunyai muslihat mencari duit sebanyak mungkin di samping kemashhuran yang palsu.

    2. Dato' sebenarnya juga seorang penipu yang telah dengan licik menipu rakyat Malaysia tentang ekspidisi ini. Dato' berpura-pura
    seperti Dato' telah berjaya sebaliknya tiada satupun scene yang Dato boleh tunjukkan untuk membuktikan bahawa Dato' telah berjaya menjejaki kutup utara. scene dalam video hanya menunjukkan perkara remeh temeh termasuk pakaian yang dipakai dan sedikit scene tentang kesusahan mengheret bag dan tidur dalam kemah... . Dato' sebenarnya telah menghabiskan wang rakyat untuk bercuti di Canada dan lain-lain tempat untuk ekspidisi ini. Bila sampai kononnya di kutub utara Dato' menjerit seperti DOREIMON ' eeh saya sudah sampai... " begitukah gelagat seorang yang telah berjuang untuk melakukan sesuatu yang luar biasa, malah itu semua hanya sandiwara Dato' untuk mengabui mata rakyat Malaysia yang bodoh yang boleh percaya dengan perkara yang bodoh seperti itu.

    3. Dato Mazlina adalah seorang tenaga akademik yang paling bahlul di Malaysia apabila dalam misi menawan kutub utara Dato' menyatakan bahawa Dato' akan menanam al-Quran di kutub utara. Mana Dato' belajar perkara pelek ini. apa yang ada dalam kepala hotak dato sehingga boleh timbul perkara ini ? Bertaubatlah daripada perbuatan ini dan mohonlah ampun dari Allah. Juga disarankan juga agar Dato' memohon maaf kepada rakyat Malaysia yang Dato' bohong tentang ekspidisi menawan kutub utara ini bahawa ini hanya satu drama bersama team yang telah merancang untuk mengutip tajaan Kami mencabar Dato' supaya menunjukkan sepenuhnssi ekspidisi yang mencabar dan supaya sesi sesi ekspidisi yang dilalui dan bukannya tunjuk bag pakaian. Kalau Dato' tak boleh buat perkara ini jangan mendakwa kejayaan ini satu pencapaian sebaliknya ingatlah rakyat Malaysia bukan semuanya bodoh.

     
  3. Anonymous Says:
  4. True!
    Not all Malaysians are stupid and can be fooled!
    I suggest her to be investigated thoroughly and deeply.
    She's got something shitty going on.
    Come on lah, think about it! RM3,000,000 for a solo expedition??
    Plus the early sponsor for her first expedition around RM1.5 million if not mistaken,so add yourself lah.
    Takkan takde kot barang2 dari expedition pertama tu yang boleh dipakai??
    Lepas ni nak explore Greenland plak! Berapa juta lagi dia nak???
    That's a damn lot of money!!
    Wake up,she's playing the fool out of the sponsors money and I just don't get it?? Why the hell does anyone wants to sponser her??
    She's in it just for the name and glam!
    Gosh! She has fooled alot!
    I once read in the newspaper, there WILL be a committee to investigate expeditions or stuffs that will need such money to be sponsered,well I suggest that when this committe is build that both her so called expeditions to be investigated and truth brought to public!

     
  5. Unknown Says:
  6. Kaki kelentong sejak dulu lagi minah ni...

     

Post a Comment

Subscribe here