Pemimpin parti pembangkang Pakistan, Benazir Bhutto telah terbunuh dalam satu kejadian serangan berani mati di satu perhimpunan di Taman Liaquaf Bagh Rawalpindi pada petang hari Khamis 27 Disember. Belum dapat dipastikan samada Benazir Bhutto telah terkena tembakan atau serpihan letupan bom. Benazir Bhutto yang cedera di kepala dan leher telah dikejarkan ke Hospital Besar Rawalpindi dan di situ doktor telah mengesahkan kematian beliau.

Benazir BhuttoKejadian berlaku semasa Benazir Bhutto sedang memasuki kereta beliau untuk meninggalkan perhimpunan kempen piliharaya beliau. Menurut saksi seorang penunggang motosikal telah menembak ke arah kereta Benazir dan selepas itu meletupkan dirinya. Setakat ini dilaporkan seramai 22 orang telah terbunuh dalam letupan bom tersebut.

Sebelum ini di Karachi pada 18 Oktober, Benazir Bhutto telah terselamat apabila seorang pembunuh berani mati telah menyebabkan hampir 150 orang terbunuh dalam perarakan sambutan kepulangan beliau ke Pakistan selepas hidup dalam buangan selama 8 tahun di Dubai.

Benazir Bhutto yang dilahirkan pada 21 Jun 1953 adalah anak sulong dari empat orang adik beradik. Beliau telah memperolehi ijazah dalam bidang politik dari Universiti Harvard dan Oxford. Beliau telah terpilih menjadi perdana menteri wanita pertama Pakistan dalam tahun 1988 sebelum dipecat dalam tahun 1990. Beliau sekali lagi berjaya memegang jawatan perdana menteri dalam tahun 1993 sebelum ditewaskan oleh Nawaz Sharif dalam tahun 1996.

Bapa beliau Zulfikar Ali Bhutto adalah pengasas Pakistan People's Party (PPP) dan telah menjadi presiden kemudian perdana menteri Pakistan dari 1971 sehingga 1977. Benazir Bhutto telah menerajui PPP pada tahun 1979 selepas bapa belau dijatuhkan hukuman mati di bawah pemerintahan tentera General Mohammad Zia-ul-Haq.

Dalam tahun 1999, Benazir Bhutto bersama-sama suami beliau, Asif Ali Zardan telah dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun dan denda $8.6 juta. Ketika itu beliau berada di luar negara dan memilih untuk tidak kembali ke Pakistan. Selepas presiden Pervez Musharraf memberi jaminan tidak akan mendakwa beliau terhadap kes-kes rasuah tersebut, beliau telah kembali ke Pakistan pada bulan Oktober 2007 lalu.

Selain bapa beliau yang dihukum gantung, adik beliau Mir Murtaza telah terbunuh bersama-sama 6 orang lagi dalam satu kejadian tembak-menembak dengan polis di rumah Murtaza. Adik beliau Shahnawaz pula telah meninggal dunia dalam satu kematian yang misteri di Perancis dalam tahun 1985. Benazir Bhutto meninggalkan suami bersama-sama dua orang anak perempuan dan seorang anak lelaki.

Maklumat terkini dan lebih lanjut boleh didapati di CNN tentang Benazir Bhutto.

Technorati Tags: , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 28.12.07

2 comments

  1. Anonymous Says:
  2. Di harap Malaysia akan sentiasa aman dan damai

     
  3. Azhad Says:
  4. InsyaAllah....

     

Post a Comment

Subscribe here