Lebih dari satu minggu yang lepas pada hari Ahad 25 November 2007 telah berlangsung satu lagi perhimpunan orang ramai di Kuala Lumpur. Tumpuan kali ini adalah di sekitar Jalan Ampang dan Jalan Tun Razak berhampiran dengan Kedutaan British. Menurut penganjurnya iaitu Hindu Rights Action Force atau HINDRAF. tujuan utama perhimpunan ini adalah untuk menyerahkan satu memorandum kepada Kedutaan British di Jalan Ampang.

Berikut adalah petikan yang diperolehi daripada wikipedia;

On 30th August 2007, a class action on behalf of Malaysian Indians was filed at The Royal Courts of Justice in London to sue the UK Government for US$4 trillion (US$1 million for every Malaysian Indian) for bringing Indians as indentured laborers into Malaya, "exploiting them for 150 years" and thereafter failing to protect the minority Indians' rights in the Federal Constitution when independence was granted. As the group, which represents mainly working-class Indo-Malaysians, could not afford the legal fees required, a petition was circulated with 100,000 signatures to be presented to Queen Elizabeth of the United Kingdom to appoint a Queen's counsel to argue the case.

Memorandum tentang perkara yang disebut di ataslah mungkin yang cuba diserahkan kepada Kedutaan British pada hari tersebut. Di samping itu terdapat satu lagi surat yang ditujukan kepada Perdana Menteri British, Gordon Brown yang mungkin juga hendak diserahkan pada masa yang sama.

Di dalam surat tersebut ada disebut tentang Kuil Hindu Mariaman di Kampung Jawa, Klang serta beberapa kuil lain yang telah dirobohkan, dakwaan pembersihan kaum India dan beberapa diskriminasi lain terhadap kaum India di Malaysia. Isi kandungan penuh surat tersebut boleh dibaca di blog Rocky Bru. Kesahihan dan dakwaan surat ini sedang disiasat oleh pihak berkuasa.

Pelbagai reaksi dan maklumbalas mengenai perhimpunan Hindraf pada 25 November lalu dan kandungan surat kepada Perdana Menteri British telah diperkatakan. Sebahagian daripadanya boleh dibaca di blog Jeff Ooi, carian perkataan dan tag HINDRAF di Technorati, carian Hindraf di Google Web Search dan Google Blog Search. Anda juga tentu mempunyai pandangan anda yang tersendiri tentang isu ini.

Walau apapun yang diperjuangkan namum keamanan dan keselamatan orang awam serta kesejahteraan negara perlulah diutamakan. Pihak yang berkuasa juga perlulah menangani perkara ini dengan bijak dan adil.

Technorati Tags: , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 4.12.07

0 comments

Post a Comment

Subscribe here