Pameran Antarabangsa Maritim dan Udara Langkawi (LIMA 2007) telah diadakan dari 4 hingga 8 Disember 2007 di Langkawi dengan komponen aeroangkasa berpusat di Dewan Pameran Antarabangsa Mahsuri manakala komponen maritim di Awana Porto Malai. Salah satu tarikan utama LIMA 2007 ini adalah pertunjukan udara dan diantara yang membuat persembahan ialah pasukan Red Arrows.

Red Arrows
Foto : RAF Red Arrows

Pasukan Red Arrows dari Tentera Udara Diraja British telah diitubuhkan dengan rasminya pada 1965, pasukan ini sudah membuat lebih daripada 4,000 pertunjukan di 52 negara. Semasa di LIMA 2007 setiap pertunjukan udara mereka mengambil masa selama 23 minit menggunakan sembilan pesawat Hawk Red Arrows yang menampilkan 25 aksi pergerakan aerobatik terhebat termasuk "Fountain Split" dan "Big Battle Break"

Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Jen Tan Sri Azizan Ariffin, angkasawan negara Dr Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha, Ketua Pegawai Eksekutif Air Asia Datuk Tony Fernandes dan seorang wartawan Bernama telah turut diberi peluang merasai pengalaman menaiki penerbangan aerobatik Red Arrows semasa mereka membuat persembahan di LIMA 2007.

Red Arrows

Sebelum ke Langkawi untuk LIMA 2007, mereka terlebih dahulu telah membuat satu pertunjukan udara di Pengkalan Tentera Udara Subang bersama-sama dengan pasukan aerobatik Suryakiran dari Tentera Udara India. Pasukan Red Arrows juga telah membuat lintas hormat di Putrajaya dan Menara Berkembar Petronas semasa mula-mula tiba di Malaysia dari Dubai sebelum mendarat di Subang.

Pasukan Red Arrows dianggotai oleh Flight Lt Ben Murphy, Flight Lt Andrew Keith, Flight Lt Greg Perilleux, Flight Lt Damian Ellacott, Flight Lt Jim Turner, Flight Lt Paul O' Grady, Squadran Leaders Jas Hawker, Scott Morley dan Martin Higgins.

Mereka yang ingin menyaksikan persembahan mereka tetapi terlepas peluang kali ini mungkin terpaksa menunggu dua tahun lagi semasa LIMA 2009 itupun jika mereka dijemput lagi. Walaupun begitu rakaman video persembahan mereka di Subang boleh dilihat di Red Arrows Aerobatic Show dan di Air Show Highlights. Maklumat lanjut tentang mereka boleh juga didapati di RAF Red Arrows.

Pertunjukan udara di LIMA 2007 turut disertai oleh beberapa pesawat perjuang TUDM iaitu MIG-29, Sukkhoi SU-30MKM dan F/A 18-D Hornet. Turut terlibat ialah pesawat TUDM KC-130 Hercules, Hawks, helikopter Nuri dan A-109. Tentera Udara DiRaja Malaysia sendiri pernah mempunyai satu pasukan aerobatik sendiri satu masa dahulu. Pasukan ini yang menggunakan pesawat Pilatus dikenali sebagai Taming Sari.

Technorati Tags: , , , , , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 10.12.07

1 Responses to Red Arrows Di Malaysia

  1. David Leese Says:
  2. Nice fotos! See also
    Red Arrows.

     

Post a Comment

Subscribe here