Bekas Presiden Indonesia, Suharto telah mengembuskan nafas terakhir di sisi enam orang anaknya pada pukul 1.10 petang 27 Januari 2008 waktu tempatan atau 2.10 petang waktu Malaysia akibat kegagalan pelbagai organ dalaman selepas keadaan kesihatannya berada dalam keadaan kritikal sejak dimasukkan ke Hospital Pusat Pertamina, Jakarta Selatan pada 4 Jan lepas.

Presiden SuhartoPengumuman kematian Suharto telah dibuat oleh seorang pegawai polis, Mejar Dicky Sondani kepada pemberita dan bekas Menteri Setiausaha Negara Indonesia Moerdiono melalui siaran radio tempatan ke seluruh negara itu sejurus selepas pasukan Doktor Presiden yang merawat Suharto mengesahkan kematian bekas presiden itu.

Haji Muhammad Soeharto atau Suharto telah dilahirkan pada 8 Jun 1921 di Yogyajarta. Allahyarham Suharto telah berkahwin dengan Siti Hartinah atau Ibu Tien dan mempunyai enam orang anak iaitu Siti Hardijanti Rukmana atau Tutut, Sigit Harjojudanto, Bambang Trihatmodjo, Titiek, Hutomo Mandala Putra atau Tommy dan Mamiek.

Allahyarham Suharto telah mula memegang jawatan Presiden Indonesia bermula dari tahun 1967 mengambil alih kuasa daripada Presiden Indonesia yang pertama, Soekarno. Allahyarham memegang kuasa sehingga tahun 1998 dengan menyerahkan tampuk pimpinan kepada B.J. Habibie, Naib Presiden Republik Indonesia ketika itu. Allahyarham terpaksa melepaskan kuasa berikutan huru-hara dan tunjuk perasaan besar-besaran yang tercetus akibat krisis ekonomi Asia 1997-1998 serta tekanan politik dan dari pihak tentera.

Di awal pemerintahan selama 32 tahun itu, Allahyarham telah memperkenalkan Ketertiban Baru atau Orde Baru dan juga menamatkan kempen Ganyang Malaysia. Pelbagai pihak masih berdebat mengenai pendekatan Allahyarham ketika menerajui pemerintahan Indonesia yang turut memperlihatkan negara itu menikmati pertumbuhan ekonomi memberangsangkan.

Selepas tidak lagi menjadi orang nombor satu di Indonesia, Allahyarham lebih banyak menghabiskan masa yang terluang di kediamannya di Jakarta. Kesihatan Allahyarham juga terganggu dengan beberapa kali keluar masuk hospital kerana masalah jantung dan pendarahan dalaman. Kali terakhir dimasukkan ke Hospital Pusat Pertamina pada 4 Januari sehinggalah mengembuskan nafasnya yang terakhir di hospital berkenaan pada 27 Januari 2008.

Allahyarham telah selamat dikebumikan di Astana Giri Bangun, Solo, Jawa Tengah. Malaysia telah diwakili oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada istiadat pemakaman berkenaan dengan diiringi Menteri Penerangan Datuk Seri Zainuddin Maidin, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam serta Panglima Angkatan Tentera Jeneral Tan Sri Abdul Aziz Zainal.

Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono telah mengumumkan tempoh berkabung selama tujuh hari mulai 27 Januari.

Maklumat lanjut tentang diri dan karier politik Allahyarham boleh dibaca di Wikipedia Suharto.

Technorati Tags: , , ,

AddThis Social Bookmark Button
Posted by Azhad 28.1.08

1 Responses to Suharto Meninggal Dunia

  1. Angel17 Says:
  2. I impressed by your work for publishing this very wonderful articles. Keep sharing. Deck Design and Installation

     

Post a Comment

Subscribe here